
Pomagajte otrokom, da se naučijo deliti
Otroci naj vadijo deljenje na prijeten način. Pri tem jim lahko pomagate vsak dan.
- S pogovorom: »Ko sodeluješ in deliš z drugimi, se vsi zabavajo in se imamo lepo.«
- Z opazovanjem: »Tvoja prijateljica si je res dobro delila žogo. To je bilo zelo prijazno od nje.«
- S potrditvijo in pozornostjo, ko opazite, da vaš otrok poskuša sodelovati, deliti ali se izmenjevati.
- S pohvalo za trud, ne le za rezultat.
- Z navezavo na čustva: »Kako si se počutil/a, ko si delil/a?« in »Kako misliš, da se je počutil/a druga oseba?«
- Z zgledom: vsak dan jim pokažite, kako deliti in sodelovati.
- Z igro vlog v različnih situacijah.
Upoštevajte razvojne stopnje otroka
Mlajši otroci dojemajo svet predvsem skozi svoje potrebe in še nimajo razvitega občutka za perspektivo druge osebe. Šele z razvojem možganov, empatije in socialnih veščin se povečuje njihova sposobnost razumevanja pravičnosti, dogovarjanja in skupnih ciljev.
Če otrokovih razvojnih stopenj ne upoštevamo, se lahko pojavijo vedenja, ki so zanj še prezahtevna, kar vodi v frustracijo in odpor. Ko pričakovanja prilagodimo njegovi starosti in zmožnostim, pa mu omogočimo varno okolje za učenje, občutek uspeha in postopno krepitev pripravljenosti za deljenje ter sodelovanje.
Bodite razumevajoči in strpni
Ko otrok noče deliti in sodelovati, je pomembno razumeti, da ne gre za težavo, ki bi jo povezovali z značajem, osebnostjo ali karakterjem otroka, temveč za normalen razvojni korak in proces. Pomembno je, da starši otroka ne silite v deljenje in sodelovanje ter ne izvajate pritiskov in kazni. Morda gre za odziv na čustvene in situacijske dejavnike, morda se otrok počuti negotovo in utrujeno. Strpnost, mirna drža in razumevanje so pri tem ključni.
Uporabite pravi pristop
Način, kako starši ali odrasli pristopamo k otroku, močno vpliva na to, ali se bo ta počutil varnega, slišanega in pripravljenega na učenje novih veščin.
Če se otrok ob vašem pristopu počuti napadenega ali prisiljenega, se bo verjetno zaprl in odzval z odporom. Posledično se bo počutil nerazumljenega, ne dovolj dobrega, slabega in nezaželenega. Zato je pomembno, da uporabite prijazen ton, jasno izrazite pričakovanja in se potrudite razumeti otrokove občutke.
Sodelovanje in deljenje sta potovanje
Deljenje in sodelovanje se ne zgodita čez noč. Gre za dolgotrajen proces, ki se v resnici nikdar povsem ne konča. Pomembno je, da cenite vsak majhen korak in otrokove napore. Z vsakodnevnimi priložnostmi za igro, pogovor in skupno reševanje nalog otroci postopoma pridobivajo socialne veščine za življenje. Nežno vodenje in pozitivna spodbuda pa otroka motivirata, da razume ter ponotranji pomen deljenja in sodelovanja.
Pripravil: Drago Švajger, mag. ZDT, psihoterapevt, ustanovitelj in strokovni vodja Uglašeni odnosi, center za psihoterapijo, svetovanje in izobraževanje